Biliyor muydunuz?
*Türkiye'de demiryolu yerine Karayolu tasimaciliginin tercih edilmesinin, ABD'nin yaptigi Marsal yardiminin bir sarti (kriteri)oldugunu,
*Türkiye'de %95 olan kara yolu tasimaciliginin payinin;ABD'de %43 oldugunu,
(St,tse.mart 2002 )
*Türkiye'nin ulasim ana plani olmadigini,
*2050 yilinda,Japon uzmanlarin yaptigi çalismaya göre, Ankara Istanbul
arasinda yilda 60 milyon yolcu tasinacagini,
*Mevcut durumdaki,Ankara Istanbul demiryolu hattinin Abdülhamit zamaninda
725 km olarak yapilmis oldugunu,
*Abdülhamit zamaninda yapilan demiryolunun, yolu yapan yabanci sirketler
tarafindan, demiryolunun geçtigi yerlerdeki maden imtiyazi hakkindan
yararlanmak için bilinçli olarak uzatildigini, ******'ün 1936 yilinda bu
yolun düzeltilmesini istedigini,
*Istanbul,Ankara arasinda elektrikli tren projesinin 1959 yilinda hazirlandigini,
*1976 yilinda Demirel tarafindan 411 km olarak ihalesi yapilan Ankara Istanbul hizli Tren hattinin % 40'inin tamamlandigini, ancak bunun bitirilmesinin engellendigini, Mesut Yilmaz'in "bu hatti tamamlamayacagiz" diye bir açiklamasi oldugunu ve iktidar oldugu yillarda da bu hattin tamamlanmasi için çalisma yaptirmadigini,
*8 Haziran 2003 tarihinde AKP'nin Ankara Istanbul hizli tren hattini tamamlamak yerine,Abdülhamit zamanindan kalan 725 km lik hatti modernize edecek sekilde Alarko ile ortak Ispanyol sirketiyle bir anlasma imzaladigini,
*Bu hattin Ankara Eskisehir arasi için 600 milyon dolarlik bir harcama yapilacagini ve bu projenin hizli tren ile bir ilgisi olmadigini aksine hizli treni engellemek için bir aldatmaca oldugunu,
*Ankara Istanbul arasinda,Prof. Dr Ilyas Yilmazer'in bir elektrikli demir yolu projesi hazirlamis oldugunu. Bu projeye göre 395 Km olacak olan demir yolunun,boru tipi türbin ile Mudurnu çayindan elde edilecek elektrikle bedava enerji ile çalisacagini ve bu bedava enerji ile günde 96 sefer yapilabilecegini,
******* zamaninda 4075 km demiryolu yapildigini,bundan sonraki 65 yilda ise sadece 1510 km demiryolu yapilabildigini,
*1950 yilinda %50 oraninda olan demiryolu tasimaciliginin, 2003 yilinda %5 e düstügünü,
*Tokyo'da yüksek hizli trenlerin (200 km/s),1964 yilinda çalismaya basladigini ve bu güne kadar bu trenlerin hiç kaza yapmadigini,
*Izmir, Denizli arasinin (300 km) 27 yil önce otobüs ile 5 ,Trenle 6 saat,günümüzde ise bu mesafenin otobüsle 3,5 saat trenle yine 6 saat (ort.
hiz 50 km /saat ) oldugunu,
*ABD,Fransa ve Japonya'da 450 km/s hiz yapan trenlerin hava yolu tasimaciligi ile rekabet ettiklerini, (St, TSE.mart 2002 )
*600 km hiz yapan elektrikli trenlerin artik kullanilmaya baslandigini,800 km hiz yapan elektrikli trenlerin ise deneme asamasinda oldugunu,
*Türkiye'de yilda 10-12 bin kisinin trafik kazalarinda öldügünü, (St, tse.mart 2002 )
**Türkiye'de % 7 si trenle yapilan tasimaciligin,elektrikli trenle yapilan
tasima olarak %30 çikarilmasi durumunda,yilli k 36 milyar dolar tasarruf
edilecegini, (Prof. Dr. Atif Ural),
*AKP'nin acil eylem planinda söz konusu olan15 bin Km yolun,Yapilabilirlik (fizibilite) çalismasinin, jeolojik ve jeofizik etütlerinin,sehir içi geçis planlarinin,bilimsel degerlendirmesinin olmadigini,(Prof. Dr. Atif Ural)
(Su siralarda Cumhurbaskanligina soyunan simdiki basbakan RTE nin,
seçilebilmek için verdigi 2 vaadinden biri, 15 bin km "duble" yol yapmak
idi ve seçildi. Bu nedenle bu yaziyi çocuklariniza mutlaka saklayin. )
*Tarsus Adana Gaziantep arasinda yapilan yolun,kesif bedelinin,360 milyon dolar,kesif uzunlugunun 243 km,öngörülen bitis tarihinin 1991 yili oldugunu,
Ancak bu yolun 258 km olarak, 2001 yilinda 4,2 milyar dolara
bitirildigini, (Doç. Dr. Ilyas Yilmazer)
*Otoyollarin geçtigi alanlarin ,on kilometre sag ve on kilometrede
solunun,kirlilik nedeniyle tarim alani olmaktan çiktigini,
*Türkiye'nin en verimli ovalarindan biri olan Izmir,Menemen Ovasinin ortasindan,otoyol geçirmek için proje hazirlandigini,otoyolun ovanin 4 bin dönüm arazisini yok edecegini.
*Otoyollarin verimli ovalar içinden geçirilmesinin Türk tarimini yok etme
planinin bir parçasi oldugunu,
*Ovanin içinden geçen karayollari kenarlarindaki baglardan ihraç edilen
üzümlerin, zararli madde bulunduruyor olmalari nedeniyle geri iade
edildigini,
*Tasimaciligini %95 oraninda karayolu tasimaciligi ile yapan Türkiye'nin,kaza sayisinda 195 ülke arasinda 12. Oldugunu,
*Trafik kazalarinin 4 yillik zararinin,25 trilyon oldugunu,(2002)
*Yüksek hizli demiryolunun km maliyetinin 1.4 milyon dolar ömrünün 30 yil ,
bölünmüs yolun km maliyetinin 1.5 milyon dolar,ömrünün 15 yil
oldugunu,(Prof. Dr. Ilyaz Yilmazer)
*Ankara Istanbul arasindaki yolda yapilan bolu tüneline (25 km) harcanan
para ile, Ankara Istanbul arasini 1,5 saate indirecek demiryolu
yapilabilecegini, Bu demiryolunun tüm enerji ihtiyacinin,Mudurnu çayindan
karsilanabileceg ini, ( Prof. Dr. Ilyaz Yilmazer)
*Bolu tünelinin Kuzey Anadolu fay hatti üzerinde oldugunu, trilyonarca para
harcanan bu tünelin soguk hava deposu olarak kullanilacagini,
*Türkiye'de Avrupa'daki toplam sayidan daha fazla,Otobüs ve kamyon
oldugunu,
*Avrupa ülkelerinde, elektrikli trenle yük tasimaciliginin en düsük oldugu
ülkede,bu oranin % 60 , yolcu tasimaciliginda ise en düsük oranin % 80
oldugunu,
*Japonlarin yaptigi arastirmaya göre,karayolu tasimaciliginin,deniz yoluna
göre %166 daha pahali oldugunu, (St, tse.mart 2002 )
*1 km karayoluna yapilacak harcama ile 5 km demiryolu yapilacagini,
*Karayolunda 5 ila 10 birim harcanarak tasinan yükün,demir yolunda 1 birim
harcanarak tasindigini,
*Ülkemizde,deniz yolunun yük tasimaciligindaki payinin % 0.3
oldugunu,(2002)
*Demiryolu ulasiminin, komünist ülkelerin tercihi oldugunu öne süren
Özal'in, Türkiye'de cumhurbaskanligi yaptigini,(bir benzerinin de yapmak üzere
oldugunu )
*Gaziantep Adana arasinda 4,5 milyara yapilmis olan çift yolun,günde 25 bin
araç trafigi için ekonomik oldugunu,ancak bu yolda günde sadece 2.500 araç
trafigi oldugunu,
*Istanbul Ankara arasini 3 saat, Ankara Mersin arasini da 3 saatte alacak
olan bir demiryolu yapilsa bunun maliyetinin 4 milyar dolar olacagini,
(Bu hat siradan bir hat olmayip, Türkiyeyi besleyen sebze ve meyva seralarinin
"atar damari" oldugunu ve "maliyetleri" bu yolun belirledigini, dümdüz
Konya ovasini elektirikli trenlerin soguk havali vagon katarlarinin
avrupaya ulastiklarini düsünün..)
*300 milyar dolar olan dünya deniz tasimaciligindan,Yunanistan 60 milyar
dolar pay alirken, bizim ise 2,5 milyar dolar dahi pay alamadigimizi,
*Batum'dan Hopa'ya bir TIR'in 3 bin dolar, Bir vagonun 2500 dolar tasima
ücreti aldigini,Bir vagonun 3 TIR'in tasidigi yükü tasidigini, (2003)
*Ulasim,enerji, egitim gibi temel politikalari yanlis olan bir ülkenin
kalkinamayacagi ni,(ve dogal olarak söyle yada böyle "yok olmaya" dogru
sürüklenecegini ama bunu asla hak etmedigini..)
BILIYOR MUYDUNUZ?